Terdapat salah faham yang meluas di kalangan
umat Islam bahawa agama tidak berkaitan secara langsung dengan pembinaan
tamadun. Masyarakat pada umumnya tidak melihat hubungan antara aqidah dengan
kemajuan dalam bidang sains dan teknologi. Sebenarnya tawhid mempunyai peranan
yang besar dalam pembangunan manusia. Kita dapat melihat bahawa para rasul diutus
untuk melaksanakan misi yang bersifat transformatif dan liberatif. Misi
untuk membebaskan manusia daripada pelbagai
belenggu yang mengikatnya
dan menahannya daripada kemajuan.
Kita dapat melihat juga bahawa Rasulullah SAW
memberi tumpuan yang besar pada pembinaan generasi unggul. Baginda sama sekali
tidak menekankan pembangunan infrastruktur. Adalah satu bentuk kebijaksanaan
apabila beliau memahami bahawa melalui pembinaan generasi yang unggul, maka
generasi ini akan mencipta kecemerlangan demi kecemerlangan dalam pelbagai
bidang. Konsep inilah yang pada hari ini dikenali dengan pembangunan modal
insan. Setelah berhasil membina individu unggul, individu ini kemudiannya mempunyai
persiapan mental, fizikal dan rohani yang mantap untuk memikul misi pembangunan
tamadun Islam. Pada zaman al-Khulafa al-Rashidun, para Khalifah tidak
hanya menumpukan kepada perluasan daerah Dar
al-Islam, tetapi juga membina negara / khilafah yang
kukuh dan makmur. Untuk merealisasikan hal ini Sayidina Umar telah melaksanakan
beberapa agenda penting pembangunan negara. Bahkan beliau tidak segan-segan
mengambil sistem yang datang dari luar seperti Dewan Farsi. Agenda pembangunan
beliau ketika itu adalah antara lain (Syed Omar Syed Agil 1998): (i) reformasi
dan pembangunan sistem pentadbiran negara, (ii) reformasi dan pembangunan
dalam sistem ekonomi, (iii) pembangunan
sektor pertanian, (iii) reformasi dan pembangunan sistem politik, (iv)
reformasi dalam ketenteraan, dan (vi)reformasi dan pembangunan sistem
pendidikan.
Banyak bukti yang menunjukkan bahawa
pembangunan tamadun didahului dengan pembangunan manusia. Tumpuan diberikan
pada bagaimana melahirkan pemimpin yang bukan hanya berkemampuan tetapi juga
bertanggungjawab, beramanah dan bertaqwa. Menyedari hal ini, kepada para
pegawainya Sayidina Umar berpesan (Ibn Taymiyyah 1988):
Kepada Malik b. Ashtar, Gabenor Mesir,
Khalifah Sayidina Ali berpesan
“Ingatlah,
aku tidak melantik kalian agar kamu menjadi
penguasa kuku besi ke atas rakyat. Aku
mengutus kalian
sebagai pemimpin agar rakyat dapat mencontohi
kalian.
Berikanlah kepada mereka segala hak mereka…”
“Ini adalah perintah daripada Ali kepada
Malik b. Ashtar
ketika dilantik sebagai pemerintah di Mesir,
supaya
mengumpulkan zakatnya, menjamin kesejahteraan
dan
menguruskan tanahnya. Dia memerintahkannya
supaya
takut kepada Allah… engkau harus sentiasa
merujuk
kepada amalan menghukum dengan adil, tradisi
yang
mulia, dan contoh daripada Rasulullah saw
atau ketetapan
daripada al-Qur’an dan ikuti contoh kami
bagaimana
mengamalkannya… sesungguhnya kita akan
kembali
kepadaNya….”
Kekuatan dalaman dan luaran yang dibina oleh
generasi awal Islam inilah yang membawa mereka kepada mercu kejayaan yang
dikecapi oleh generasi generasi seterusnya. Konsep pembangunan modal insan yang
dicanangkan oleh pemikirpemikir Barat tidak dapat diterima oleh Muslim kerana
ia bertentangan dengan pandangan alam Islam. Terdapat kekeliruan yang asas
dalam konsep manusia yang dipegang oleh para pemikir Barat. Dalam Islam,
manusia tidak hanya dilihat daripada sudut kebendaan dan ekonomi semata– mata
tetapi sebagai makhluk
Allah yang dianugerahkan roh dan akal.
Makhluk ini juga bertanggungjawab kepada Allah sebagai Pemilik, Penguasa dan
Pentadbir sebenar. Pembangunan insan yang seutuhnya meliputi pembangunan
fizikal, rohani dan intelektual.
Pembangunan insan yang menyeluruh ini tidak
menekankan kebendaan sehingga tercipta manusia yang maju dari segi kebendaan
tetapi rosak dari segi rohani atau pemikiran. Ini kerana pada hakikatnya
manusia rosak seperti ini tidak akan memberi sumbangan yang baik kepada negara
dan bangsa. Konsep ‘Umran Bashari (pembangunan manusia) seperti yang diutarakan
oleh Ibn Khaldun (2004) menekankan
pembangunan yang menyeluruh sehingga menghasilkan manusia yang seimbang. Ibn
Khaldun juga membezakan antara pembangunan yang berdasarkan akal semata-mata
dengan pembangunan yang berdasarkan agama. Pembangunan yang berdasarkan akal
sahaja katanya hanya membawa kepada manfaat di dunia sahaja tetapi pembangunan
yang berdasarkan agama, manfaatnya bukan sahaja di dunia tetapi juga di
akhirat.
Baginya politik dan pemerintahan yang
bersandarkan pada petunjuk agama adalah yang terbaik.
How to make money with casino games - Work Tomake Money
BalasPadamLearn how to make money with casino games. You can either win real money or try different งานออนไลน์ types of casino games and then you can enjoy playing