Pengikut

Isnin, 27 Mei 2013

PEMBANGUNAN INSAN SEBELUM PEMBANGUNAN TAMADUN


Terdapat salah faham yang meluas di kalangan umat Islam bahawa agama tidak berkaitan secara langsung dengan pembinaan tamadun. Masyarakat pada umumnya tidak melihat hubungan antara aqidah dengan kemajuan dalam bidang sains dan teknologi. Sebenarnya tawhid mempunyai peranan yang besar dalam pembangunan manusia. Kita dapat melihat bahawa para rasul diutus untuk melaksanakan misi yang bersifat transformatif dan liberatif. Misi
untuk membebaskan manusia daripada pelbagai belenggu yang mengikatnya
dan menahannya daripada kemajuan.

Kita dapat melihat juga bahawa Rasulullah SAW memberi tumpuan yang besar pada pembinaan generasi unggul. Baginda sama sekali tidak menekankan pembangunan infrastruktur. Adalah satu bentuk kebijaksanaan apabila beliau memahami bahawa melalui pembinaan generasi yang unggul, maka generasi ini akan mencipta kecemerlangan demi kecemerlangan dalam pelbagai bidang. Konsep inilah yang pada hari ini dikenali dengan pembangunan modal insan. Setelah berhasil membina individu unggul, individu ini kemudiannya mempunyai persiapan mental, fizikal dan rohani yang mantap untuk memikul misi pembangunan tamadun Islam. Pada zaman al-Khulafa al-Rashidun, para Khalifah tidak hanya menumpukan kepada perluasan daerah Dar
al-Islam, tetapi juga membina negara / khilafah yang kukuh dan makmur. Untuk merealisasikan hal ini Sayidina Umar telah melaksanakan beberapa agenda penting pembangunan negara. Bahkan beliau tidak segan-segan mengambil sistem yang datang dari luar seperti Dewan Farsi. Agenda pembangunan beliau ketika itu adalah antara lain (Syed Omar Syed Agil 1998): (i) reformasi dan pembangunan sistem pentadbiran negara, (ii) reformasi dan pembangunan
dalam sistem ekonomi, (iii) pembangunan sektor pertanian, (iii) reformasi dan pembangunan sistem politik, (iv) reformasi dalam ketenteraan, dan (vi)reformasi dan pembangunan sistem pendidikan.

Banyak bukti yang menunjukkan bahawa pembangunan tamadun didahului dengan pembangunan manusia. Tumpuan diberikan pada bagaimana melahirkan pemimpin yang bukan hanya berkemampuan tetapi juga bertanggungjawab, beramanah dan bertaqwa. Menyedari hal ini, kepada para pegawainya Sayidina Umar berpesan (Ibn Taymiyyah 1988):
Kepada Malik b. Ashtar, Gabenor Mesir, Khalifah Sayidina Ali berpesan
 “Ingatlah, aku tidak melantik kalian agar kamu menjadi
penguasa kuku besi ke atas rakyat. Aku mengutus kalian
sebagai pemimpin agar rakyat dapat mencontohi kalian.
Berikanlah kepada mereka segala hak mereka…”
“Ini adalah perintah daripada Ali kepada Malik b. Ashtar
ketika dilantik sebagai pemerintah di Mesir, supaya
mengumpulkan zakatnya, menjamin kesejahteraan dan
menguruskan tanahnya. Dia memerintahkannya supaya
takut kepada Allah… engkau harus sentiasa merujuk
kepada amalan menghukum dengan adil, tradisi yang
mulia, dan contoh daripada Rasulullah saw atau ketetapan
daripada al-Qur’an dan ikuti contoh kami bagaimana
mengamalkannya… sesungguhnya kita akan kembali
kepadaNya….”

Kekuatan dalaman dan luaran yang dibina oleh generasi awal Islam inilah yang membawa mereka kepada mercu kejayaan yang dikecapi oleh generasi generasi seterusnya. Konsep pembangunan modal insan yang dicanangkan oleh pemikirpemikir Barat tidak dapat diterima oleh Muslim kerana ia bertentangan dengan pandangan alam Islam. Terdapat kekeliruan yang asas dalam konsep manusia yang dipegang oleh para pemikir Barat. Dalam Islam, manusia tidak hanya dilihat daripada sudut kebendaan dan ekonomi semata– mata tetapi sebagai makhluk
Allah yang dianugerahkan roh dan akal. Makhluk ini juga bertanggungjawab kepada Allah sebagai Pemilik, Penguasa dan Pentadbir sebenar. Pembangunan insan yang seutuhnya meliputi pembangunan fizikal, rohani dan intelektual.

Pembangunan insan yang menyeluruh ini tidak menekankan kebendaan sehingga tercipta manusia yang maju dari segi kebendaan tetapi rosak dari segi rohani atau pemikiran. Ini kerana pada hakikatnya manusia rosak seperti ini tidak akan memberi sumbangan yang baik kepada negara dan bangsa. Konsep ‘Umran Bashari (pembangunan manusia) seperti yang diutarakan
oleh Ibn Khaldun (2004) menekankan pembangunan yang menyeluruh sehingga menghasilkan manusia yang seimbang. Ibn Khaldun juga membezakan antara pembangunan yang berdasarkan akal semata-mata dengan pembangunan yang berdasarkan agama. Pembangunan yang berdasarkan akal sahaja katanya hanya membawa kepada manfaat di dunia sahaja tetapi pembangunan yang berdasarkan agama, manfaatnya bukan sahaja di dunia tetapi juga di akhirat.

Baginya politik dan pemerintahan yang bersandarkan pada petunjuk agama adalah yang terbaik.

1 ulasan:

  1. How to make money with casino games - Work Tomake Money
    Learn how to make money with casino games. You can either win real money or try different งานออนไลน์ types of casino games and then you can enjoy playing

    BalasPadam