Tidak seperti yang selalu digambarkan,
pemerintahan Islam tidak selamanya penuh dengan perebutan kuasa dan pertumpahan
darah. Terdapat masa di mana kekuasaan bersifat kuku besi berleluasa dan ada masanya
pemerintahan sultan yang adil dan bijaksana berlaku untuk sekian lama. Pembangunan
ilmu adalah langkah pertama yang dilakukan oleh sultan Andalus. Sultan pertama,
Abd al-Rahman b. Mu’awiyah al-Dakhil yang merasa cukup dengan gelaran Amir (pemimpin)
Andalus, memerintahkan rakyatnya membina masjid pada tahun 786 H. Masjid itu
dikenali dengan masjid Kordoba. Setelah pembinaan masjid sultan, seterusnya
membina perpustakaan yang besar dengan hartanya sendiri. Seperti dicatat oleh
seorang sejarawan
Barat, Stanley Lane-Poole (1967), bahawa
al-Hakam memiliki lebih 400,000 buah buku. Pada zaman itu belum wujud
percetakan seperti hari ini. Semua koleksi tersebut hasil tulisan tangan. Jika
dia tidak dapat membeli yang asli dia memerintahkan orang untuk menyalinnya.
Kesemua koleksi buku tersebut dikatakan telah dibaca oleh sultan. Sehingga
al-Hakam II dikenal sebagai kutu buku.
Al-Hakam juga dikatakan sultan pertama yang
membina universiti di Andalusia. Bahkan beliau juga menjadi penaung yang
membiayai kegiatan ramai sarjana dan saintis Andalusia. Hasil kebijaksanaan
para pemimpinnya, sewaktu kegemilangan kota Kordoba memiliki 600 buah masjid,
900 tempat mandi awam, 50 hospital, dan beberapa pasar tempat perniagaan dan
perdagangan. Seseorang boleh berjalan di waktu malam sejauh puluhan batu kerana
lampulampu
dinyalakan untuk menerangi jalan. Hanya 700
tahun kemudian hal ini terjadi sebagai inovasi besar di London dan Paris.
Kebijaksanaan sultan-sultan Andalusia amat
nyata. Seorang lagi sultan Andalusia, Abd al-Rahman III, digambarkan sebagai
berikut (Gayangos 1843):
“...penguasa yang lemah lembut dan paling
berpengetahuan. Kelemahlembutannya, kemurahan hatinya, dan kecintaannya akan
keadilan telah menjadi buah mulut di mana-mana; tidak seorang pun dari anak
cucunya pernah melampaui dia dalam hal keberanian di medan tempur dan
keunggulan lainnya yang menjadikan dia sebagai seorang penguasa yang cekap dan dicintai;
ia mencintai ilmu dan disegani oleh orang terpelajar. Dengan orang-orang inilah
ia gemar melakukan pembicaraan, menghabiskan masa yang ia curi daripada
pekerjaan pentadbiran. Di istananya ia mengadakan pertemuan sastera yang dihadiri oleh semua penyair terkemuka
dan orang-orang terpelajar.”
Mengenai kejayaan pembangunan di Andalusia,
Lane Poole mengatakan :
“Kordoba memiliki semua keindahan dan
perhiasan yang memanjakan mata serta menyilaukan pandangan. Deretan panjang
Sultan-sultannya membentuk mahkota keagungannya;
kalungnya adalah untaian mutiara yang
dikumpulkan para penyairnya dari lautan bahasa; gaunnya adalah pengetahuan yang
gilang-gemilang, dirajut kemas oleh para lelaki dan
perempuan terpelajar; dan pakar semua cabang
seni dan industri adalah baju kebanggaannya”.
Kebijaksanaan seseorang pemimpin terpancar
apabila ia dapat membawa masyarakat yang dipimpinnya ke arah kecemerlangan dan
kejayaan yang hakiki.
Daripada sudut pandangan Islam, kejayaan
hakiki sudah tentu mengambil kira
kesejahteraan aqli, jasadi dan rohani. Dalam al-Muqaddimah,
Ibn Khaldun (2004) mencatat surat yang ditulis oleh Tahir bin al-Husayn (m.
844) untuk anaknya, Abdullah b. Tahir, yang dilantik oleh khalifah al-Ma’mun
(m. 833) untuk menjadi gabenor di al-Raqqah dan Mesir dan daerah antara
keduanya.
Isi surat nasihat ini sampai kepada
pengetahun al-Ma’mun. Setelah membaca
kandungan surat tersebut al-Ma’mun
memerintahkan agar surat tersebut
disebarluaskan kepada semua pegawai kerajaan
untuk menjadi panduan mereka
dalam bekerja. Di bawah ini beberapa perkara
penting yang ditekankan dalam
surat tersebut:
a. Menjaga ibadah harian;
b. Mempelajari agama, mendekati ahli agama;
c. Bersikap sederhana dalam setiap perkara,
tidak berlebihan dalam hal
keduniaan;
d. Bersangka baik dengan orang lain dan
berhati-hati dalam membuat
tuduhan;
e. Mengikuti perintah agama dan melaksanakan
hudud;
f. Mendekati orang soleh dan menjauhi orang
yang buruk akhlaknya;
g. Melabur harta negara untuk kepentingan dan
kemudahan rakyat;
h. Selalu mendengar pandangan fuqaha, pakar
dan ilmuwan. Tidak
mendengar pandangan orang-orang yang
mementingkan keduniaan;
i. Tidak bersikap bakhil khususnya kepada
orang bawahan;
j. Bersikap adil kepada semua orang termasuk
kepada musuh, tidak
pilih kasih atau mementingkan golongan
tertentu (nepotisme,
kronisme);
k. Menjaga kebajikan orang bawahan;
l. Menghormati orang-orang besar dan
berpengaruh dalam masyarakat;
m. Melantik orang yang akan melaporkan segala
tindak tanduk dan
prestasi para pekerja;
n. Berlembut dan beramah mesra dengan rakyat;
o. Mendekati para ulama. Menghormati orang
yang tidak takut akan
kebesaranmu untuk memberi nasihat yang jujur
kepadamu;
p. Jangan mengungkit pemberianmu kepada
rakyat.
Tradisi kepimpinan yang bijaksana inilah yang
telah ditanamkan pada
generasi kehebatan tamadun Islam. Al-Mawardi
(975-1059) dalam bukunya
al-Ahkam al-Sultaniyyah menggariskan 6 sendi utama yang
mesti wujud dalam
sebuah pemerintahan Islam:
1. Penghayatan agama yang mendalam;
2. Penguasa yang berwibawa;
3. Keadilan yang menyeluruh;
4. Keamanan yang merata. Di sini al-Mawardi
menyadari bahwa
konflik yang berpanjangan akan menjadi
penghalang kepada kemajuan
yang berterusan;
5. Kesuburan Tanah yang berkesinambungan;
6. Harapan Kelangsungan Hidup (Munawir
Sjadzali 1993).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan