Umat Islam di Andalusia merupakan contoh
kepada masyarakat Eropah dalam segala hal. Umat Islam mencipta budaya tinggi (high
culture). Umat Islam menjunjung tinggi nilai-nilai yang membolehkan mereka
memimpin masyarakat Dunia. Mereka adalah simbol ketertiban, kesopanan,
kebersihan, kebijaksanaan, ketamadunan, persamaan, dan kemajuan. Mereka adalah
contoh
masyarakat yang memiliki budaya yang tinggi.
Budaya ilmu adalah budaya yang diwarnai oleh kebijaksanaan dalam berfikir dan
bertindak. Sesiapa sahaja, baik raja, pemimpin, atau rakyat kecil, akan
berfikir dan bertindak dengan betul dan bijaksana, tidak mengikuti emosi,
marah, atau angkuh.
Terdapat beberapa ciri khas bagi masyarakat
yang cerdas dan memiliki budaya ilmu:
1. Peranan
besar ilmuwan dalam mencerdaskan dan mencerahkan masyarakat. Mereka tidak
terpisah daripada masyarakat tetapi berfungsi sebagai agen perubahan dan
pencerahan. Ilmuwan dalam Islam, seperti ditegaskan oleh Siddiq Fadzil (2006),
mempunyai misi tahriri-tanwiri-taghyiri. Ilmuwan dalam sistem pendidikan
yang mengutamakan keuntungan seringkali menjadi alat dan bukan agen perubahan
dan pencerahan. Masyarakat tidak menghormati dan merujuk kepada ilmuwan
sebaliknya banyak dipengaruhi oleh para penghibur, kapitalis, penguasa
absolutis dan akibatnya masyarakat menjadi tidak cerdas dan tidak berbudaya
ilmu.
2. Penghormatan
terhadap autoriti. Kepakaran dan autoriti adalah penting untuk memastikan
keputusan dilakukan berdasarkan ilmu dan kebijaksanaan dan bukan mengikut hawa
nafsu dan emosi (Wan Mohd Nor Wan Daud 1997). Kerosakan akan timbul apabila
yang menjadi rujukan dalam memahami Islam adalah orang-orang yang jahil. Banyak
kesilapan dan malapetaka berlaku yang berpunca daripada keputusan diambil oleh
pemimpin dengan membelakangi para pakar dalam
bidangnya. Hal ini jelas apabila diselidiki punca kekalahan umat Islam di
Barcelona di zaman Andalusia.
3. Segala
persoalan dibahas dengan bijaksana dan dewasa. Sikap absolutis, autoritarian
dan kuku besi tidak melambangkan kebijaksanaan dan kedewasaan. Dalam peradaban
Islam yang asal, ilmu yang berkuasa dan bukan kuasa politik. Setelah prinsip musyawarah
diketepikan, ilmu tidak menjadi ukuran, ulama ditindas maka perpecahan mula
berlaku dan masyarakat hidup dalam kegelapan
4. Pengangkatan
seseorang pemimpin berdasar ilmu, kemampuan dan akhlak. Ketiga-tiga perkara ini
telah menjadi kriteria pemilihan pemimpin pada zaman Rasulullah s.a.w dan al-Khulafa
al-Rashidun. Sebaliknya apabila pengangkatan dilakukan berdasar keturunan,
wang
dan kuasa maka ia mencerminkan bahawa
masyarakat yang bertangggungjawab adalah masyarakat yang tidak cerdas dan tidak
berbudaya ilmu.
5. Masyarakat
yang cerdas dan berbudaya ilmu adalah masyarakat yang terbuka fikirannya dan
maju cara berfikirnya. Mereka menerima sesuatu pandangan berdasarkan kekuatan
hujah dan ilmu. Masyarakat yang tidak cerdas adalah masyarakat yang jumud dan sempit
cara berfikirnya. Mereka menerima sesuatu pandangan berdasarkan kejahilan,
ketaksuban dan kefanatikan.
6. Masyarakat
yang cerdas dan berbudaya ilmu adalah masyarakat yang mempunyai sahsiah dan
jati diri yang mantap. Mereka berpegang pada prinsip-prinsip dan nilai-nilai
yang berdasarkan pandangan alam dan agama yang tersendiri. Mereka tidak
berkiblat ke Barat mahupun ke Timur. Kerananya mereka tidak menjadi seperti
buih yang mudah dipukul ombak.
Untuk melakukan sesuatu dengan tepat, betul
dan bijaksana, seseorang perlu terlebih
dulu mengerti tempat bagi segala sesuatu (adil). Orang yang keliru tidak akan
dapat melakukan perkara dengan betul dan bijaksana. Pada hari ini kita sering
melihat orang besar diperkecilkan dan orang kecil diperbesarkan. Orang yang
tidak layak, diangkat menjadi pemimpin dalam bidang-bidang yang penting dalam
menentukan nasib umat. Maka dari itu sangat penting bagi kita mengenal dan
mengangkat orang-orang yang benar-benar berilmu. Dan membezakannya dengan
orang-orang yang hanya mengumpul maklumat dan memiliki ijazah. Ini penting
kerana menurut Wan Mohd Nor Wan Daud (2007):
“Guru-guru yang tidak berwibawa sebaliknya
akan membazirkan banyak waktu, tenaga dan harta membesarkan isu-isu dan
tokoh-tokoh kecil, dan mengecilkan isu-isu dan tokoh-tokoh yang sebenarnya
besar; merongkaikan dasar-dasar yang telah kukuh disepakati ilmuwan muktabar
sekian lama; menggunakan slogan-slogan
popular tanpa huraian bermakna. Ilmu akan rosak. Ilmuwan sebenar akan
disisihkan. Selain itu, guru-guru yang kurang wibawa akan cenderung berpegang kepada
ide-ide, dasar-dasar dan amalan yang selalu berubahrubah,
menolak sesuatu idea, dasar dan amalan dengan
keras yang kemudiannya akan dipeluknya dengan melampau”. Keunggulan Tradisi
Keilmuan Islam tercermin apabila para sultan begitu
dekat dengan ulama. Sultan Abu Yusuf
Yaqub (1160-1199) meminta Ibn Rushd untuk menulis tentang falsafah Aristotle
supaya dapat difahami dengan baik, mana yang bermanfaat dan mana yang tidak.
Atas sokongan yang diberikan olehnyalah Ibn Rushd berhasil menjadi ilmuwan yang
terbilang. Ibn Khaldun juga mempersembahkan karya monumentalnya al-Ibar sebanyak
tujuh jilid kepada Sultan Zahir Barquq di Mesir dan Sultan Abu Faris di Fez.
Mengetahui kehebatan Ibn Khaldun, sultan mengangkatnya menjadi Hakim besar
Mesir.
Jelas terdapat kepedulian yang tinggi di
kalangan para sultan terhadap ilmu dan ilmuwan. Tradisi keilmuan seperti inilah
yang menjadikan budaya ilmu semakin subur. Kerana adanya galakan dan sokongan
para penguasa, para ilmuwan bersemangat dan didorong untuk menguasai pelbagai
bidang keilmuan. Setiap jerih payah mereka terasa dihargai dan berguna kepada
masyarakat dan
negara. Kehebatan sultan tidak menjadikan
para ilmuwan kerdil. Ulama juga tidak mudah merendahkan martabat mereka demi
meraih keuntungan duniawi. Mereka merasa berhak menegur dan memberikan kritikan
terhadap pemerintah. Para khalifah pun menghargai dan menghormati teguran
tersebut. Khalifah Abdul Rahman III pernah ditegur kerana tertinggal solat
Jumaat oleh seorang Qadi bernama Munzir al-Balluti. Ketika ditanya oleh
puteranya sama
ada beliau mahu memecat Qadi tersebut Sultan
menjawab: “Aku lebih rela memutus hubungan denganmu, tapi aku tidak akan
memecat Qadi ini yang merupakan satu nikmat Allah SWT kepada kita semua. Aku
akan solat Jumaat di belakangnya selagi dia masih hidup” Para Ulama berperanan
sebagai penasihat yang baik dan pemerhati yang bijak atau kini dalam sistem
demokrasi dikenali dengan istilah check and balances. Abu Yusuf menulis
kitab al-Kharaj yang didalamnya terkandung juga nasihat-nasihat kepada
penguasa, Al-Mawardi menulis Nasihat al-Muluk, al-Ghazali menulis al-Tibr
al-Masbuk fi Nasihat al-Muluk, di Alam Melayu kita ada Raja Ali Haji yang
menulis Thamarat al-Mahammah Diyafatun li al- Kubara wa Ahl al-Mahkamah.
Ulama-ulama besar ini tidak sesekali berfungsi sebagai alat untuk
menjustifikasikan kuasa kuku besi khalifah atau sultan mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan