Tamadun secara harfi ertinya berada ditahap maju. Para
pengkaji membahagikan tamadun kepada dua pengertian iaitu pengertian yang
objektif dan pengertian yang subjektif. Pengertian yang objektif iaitu suatu
himpunan fenomena kemajuan dalam bidang kesusasteraan, teknik, keilmuan dan
undang-undang yang dipindahkan dari satu generasi ke satu generasi di dalam
suatu masyarakat. Pengertian yang subjektif bermaksud tamadun digambarkan
sebagai satu peringkat perkembangan kehidupan yang tinggi, yang berlawanan
dengan kehidupan liar atau ganas atau digambarkan kehidupan yang dapat atau
hampir dapat mencapai ideal atau bentuk kehidupan yang tinggi yang hendak
dicapai. Bentuk ideal kehidupan itu adalah subjektif sifatnya, bergantung kepada masa, tempat dan kepada nilai-nilai
yang dianuti.
Sesuatu
tamadun akan mengalami 3 peringkat iaitu peringkat kelahiran hingga mencapai peringkat
puncak, peringkat beku dan menurun, peringkat keruntuhan dan kemusnahan.
Menurut Malik bennabi, tamadun peringkat kelahiran ditunjangi oleh idea
keagamaan (fikrah diniyah) atau kerohanian dan ia bertemu puncak apabila
kerohanian bercantum dengan akal. Kemudian tamadun itu akan menurun apabila
unsur-unsur kerohanian sudah diketepikan. Tinggallah akan sendirian, tanpa bimbingan
roh. Kemudian ia akan sampai kepada peringkat kehancuran apabila roh dan akal
tidak lagi memandu kehidupan manusia. Ketika itu, hawa nafsu menjadi tuhan,
berlaku korapsi dalam pentadbiran, penipuan, rompakan dan berbagai kebejatan
moral yang
Untuk membina semula tamadun Islam, umat Islam harus kembali merenung diri sendiri untuk mencari penyakit yang akhirnya mempercepatkan lagi kehancuran sesuatu tamadun itu.
Untuk membina semula tamadun Islam, umat Islam harus kembali merenung diri sendiri untuk mencari penyakit yang akhirnya mempercepatkan lagi kehancuran sesuatu tamadun itu.
Mencari jalan
untuk bangun tanpa mengetahui penyakitnya yang menyebabkan kejatuhan tidak
dapat memperolehi kejayaan. Tiga penyakit yang sedang dihadapi oleh masyarakat
Islam hari ini ialah pemikiran yang mati, jiwa yang lemah dan iman yang telah
padam sinarnya. Oleh itu, untuk membangun semula hendaklah diubati ketiga-tiga
penyakit ini.. Di samping itu, kekuatan jiwa merupakan benteng utama dalam
menghadapi cabaran zaman dan gelombang pergolakan dunia.. Umat Islam perlu
mengangggap kerohanian sebagai satu aspek yang penting dalam membangunkan umat.
Ajaran kerohanian ini perlu dilihat dalam konteks fungsi sosialnya yang
mendatangkan faedah dan kebaikan kepada kehidupan manusia. Dari latihan-latihan
kerohanian ini akan lahir peribadi-peribadi mulia untuk membentuk suatu dunia
yang aman damai.Malangnya, umat Islam tidak menghayati fungsi sosial agamanya
di mana agama dan ajaran-ajarannya yang dinamik tidak dihayati dengan
sebenarnya.
Apabila kita berfikir tentang pembinaan tamadun Melayu
ia mestilah berakar kepada nilai-nilai ajaran Islam dalam ertinya yang luas
dengan mengambil kira spektrum yang mencakupi intelektual, rohani, moral,
peribadi, kekeluargaan, kemasyarakatan, siasah, sains dan teknologi terkini
dalam memenuhkan keperluan negara sebenarnya. Bangsa Melayu telah bersatu padu
dalam pegangan Islam dan faham ahli Sunnah wa jamaah. Ini merupakan faktor asas
yang tidak boleh diganggu gugat. Penghayatan kepada agama memberi kekuatan dan
pendorong dalam membina tamadun. Malik Bennabi menegaskan bahawa tamadun tidak
mungkin lahir melainkan dengan adanya kepercayaan agama. Malah tamadun sesuatu
umat itu tidak akan lahir melainkan mengikut wahyu yang diturunkan dari langit.
Jelaslah bahawa nilai-nilai agama yang diturunkan dari langit merupakan faktor
yang sangat penting dan merupakan pengatur serta penyusun dalam pembinaan
sesuatu tamadun. Oleh sebab itu, golongan yang menyeru manusia supaya kembali
kepada ajaran agama dan keimanan dalam usaha membentuk tamadun lebih hampir
kepada kebenaran dari golongan ahli politik dan islah yang memisahkan agama
dari kehidupan. Pemisahan iman dari kehidupan menjadikan menjadikan manusia
hidup tanpa erti yang menghilangkan ghairah untuk memahami sesuatu dan akan
hilang nafsu untuk bekerja. Itulah sebab kebangkitan umat Islam sekarang mengalami
kegagalan. Pembinaan tamadun hendaklah berpaksikan kepada kerohanian dan akhlak
Islam yang benar untuk menjamin kesejahteraan hakiki. Tamadun itu juga mesti
berteraskan hidup mengikut aturan-aturan syarak dalam hubungan dengan Tuhan,
keluarga, kejiranan, kemasyarakatan dan kebangsaan. Di samping tamadun itu,
tamadun yang membangunkan ekonomi yang adil, sama rata dan saksama dengan
agihan hartanya yang wajar, tanpa unsur penindasan dan penzaliman.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan