Setiap manusia perlukan sesuatu untuk menentukan ketetapan
masing-masing. Ada ssetengahnya berijtihad untuk menentukan sesuatu pekerjaan
atau perbuatan. Disamping itu ia dilakukan dengan segala akal pemkiran dan
kesungguhan untuk mendapatkan sesuatu hukum syarak mengenai sesuatu masalah
dengan jalan istinbat daripada Al-Quran dan Hadis.
Lapangan ijtihad pula mestilah kejadian yang tiada nas
syarak yang jelas tentang hukumnya. Manakala mujtahid pula ialah ahli fekah
yang mencurahkan kesungguhan dan ketekunan untuk mendapatkan hukum syarak
daripada sesuatu dalil terperinci atau tafsili daripada dalil-dalil syariat.
Ijtihad merupakan perkara yang penting di dalam pembinaan
hukum. Ijtihad sentiasa berkembang mengikut kesesuaian masa, keadaan dan
tempat. Oleh itu ijtihad merupakan suatu kehujahan dalam pembinaan hukum kerana
ijmak juga berdasarkan ijtihad dan ijtihad itu sendiri diharuskan oleh syarak.
Ijtihad berasal daripada perkataan ijtahada
bermaksud usaha yang
bersungguh-sungguh. Ia membawa pengertian mengeluarkan sesuatu hukum dengan asas
kefahaman mengikut penilaian kiasan berteraskan al-Quran dan sunnah di samping
mengekalkan prinsip syariah. Ijtihad berlaku atas perkara yang tiada nas
atau dalil jelas (sorih) terhadap permasalahan baru timbul berdasarkan
perkembangan semasa.
Ada ulama menterjemahkan ijtihad sebagai proses usaha
mengeluarkan sesuatu hukum syarak (istinbat) berteraskan al-Quran dan hadis
Rasulullah. Baginda bersabda: Sesiapa yang berijtihad dan benarlah
ijtihadnya, maka dia akan mendapat dua kebajikan (pahala) dan jika salah
ijtihadnya, maka ia mendapat satu kebajikan. (Al-hadis)
Ijtihad bertujuan menjaga kebajikan umat dan menghindarkan
kepincangan masyarakat apabila timbul sesuatu masalah baru seperti urusan
perbankan, sewa, insurans, bayi tabung uji, derma organ dan seribu satu masalah
baru yang perlu dirungkai dan diselesaikan ulama dan cendekiawan.
Ijtihad Fardi adalah setiap ijtihad yang dilakukan oleh perseorangan yang belum disepakati oleh para
mujtahid lain dalam suatu masaalah .
Sedangkan Ijtihad Jama’I adalah setiap Ijtiihad yang dilakukan oleh para
mujtahid untuk menyatukan pendapat-pendapatnya dalam suatu masalah . Terdapat
korelasi diantara keduanya bahawa tidak mungkin akan terjadinya Ijtihad Jama’I apabila tidak
dilakukan terlebih dahulu ijtihad yang bersifat Fardi. Karena Ijtihad Jama’I
itu adalah suatu metode ijtihad yang dilakukan untuk menyatukan semua pendapat
yang dihasilkan dari ijtihad Fardi tersebut, dan mencari titik temu dari semua
perbezaan tersebut sebagaimana yang diutarakan diatas.
Berbalik kepada persoalan tentang antara ijtihad fardi dan
ijtihad Jama’i mengenai konteks pemahaman hukum pada pandangan saya ijtihak
Fardi adalah lebih sesuai bagi pemahaman masyarakat sekarang tentang sesatu hukum.
Contohnya apabila ramai ulamak usul atau mujtahidin membuat
ijtihad diatas permasalah yang sama maka akan timbulnya perbincangan samada di
televisyen, radio atau media elektronik yang lain. Keadaan ini sudah tentu akan
mendorong orang ramai menilai atau lebih mengambil berat akan suatu
permasalahan hukum yang telah ditimbiulkan oleh para mujtahidin itu. Dengan ini
orang ramai atau masyarakat islam dapat beramal dengan ijtihad yang terbaik.
Keadaan ini juga apabila ramai mujtahidin melakukan kajian
dan usaha terhadap permasalahan yang baru ini akan menyebabkan juga
berkembangnya berkembangnya ilmu ini
kerana ramai orang berminat terhadap kajian-kajian yang dilakukan kerana tidak
lagi terikat dan ketakutan untuk melakukan ijtihad bagi mujtahidin dan ahli
yang di benarkan melakukan ijtihad. Dengan ini sudah tentunya ilmu usul fiqh
akan berkembang maju dengan percambahan pemikiran-pemikiran yang baru yang
sudah tentunya akan member menfaat kepada masyarakat umum hari ini kerana
dengan adanya ramai mujtahidin yang diiktiraf keahliannya maka masalah hukum
baru yang timbul akan diatasi dan dikeluarkan hukum melalui kajian-kajian dan
usaha para mujtahidin ini.
Walau pun begitu apabila ramai mujtahidin melakukan kajian
dan usaha atas permasalahan yang sama maka untuk mengeluarkan fatwa bagi
pandangan saya adalah lebih baik dan eloknya para mujtahidin ini berkumpul dan
mengambil pandangan atau ijtihad yang paling baik atau sekumpulan pandangan
yang bagus dan terbaik atau mengguna pakai ijtihad jama’i. Maka sudah tentu
tiadanya timbul perpecahan dan perselisihan yang banyak tentang masalah hukum
diatas sesuatu persoalan.
Salam..mohon kebenaran menggunakan maksud ijtihad fardi dari blog Tuan ini supaya dapat digunakan dalam pembelajaran saya.. JazakAllah..
BalasPadamambil saja jika bermanfaat
BalasPadamapa maksud jama'i ekk
BalasPadam